Your 1st One Stop Movies Centre. Movies streaming & download

Intro COMP Vision - Pencetus Teknologi Informasi Terkini





Thursday, March 12, 2009

Serangan Virus Komputer

Apakah jenis virus yang biasa menyerang komputer? Fail yang bagaimana boleh dijangkiti virus?

Ada lima virus komputer yang terkenal.

1. Virus file infector - Virus ini menyerang fail program dan lazimnya menyerang kod seperti .com dan fail .exe. Ia boleh menyerang fail lain apabila sesebuah program yang sudah dijangkiti dipasang dari floppy, hard drive atau jaringan (network).

2. Virus boot sector - Menyerang bahagian sistem dalam sebuah disk iaitu rekod boot dalam floppy disk dan hard disk. Semua floppy disk dan hard disk mempunyai program kecil dalam rekod boot yang akan berjalan sebaik komputer mula dihidupkan. Virus Boot Sector menjangkiti bahagian dalam disk ini dan aktifkan apabila anda menggunakan disk yang sudah dijangkiti.

3. Virus master boot sector - Virus jenis menetap di memori ini menyerang disk dengan cara yang sama seperti virus boot sector. Beza antara kedua-dua virus ini adalah di mana kod virusnya terletak. Rekod master boot biasanya menyimpan salinan rekod master boot di lokasi berlainan. Komputer Windows NT yang dijangkiti virus ini tidak akan boot (hidup semula)

4. Virus Multipartite - Menyerang kedua-dua rekod boot dan fail program dan sukar untuk dibaiki. Jika bahagian boot bersih, tapi fail tidak bersih, bahagian boot boleh dijangkiti semula.

5. Virus Mikro - Virus jenis ini akan menyerang fail data. Virus ini adalah yang paling biasa menyerang dan mempunyai kos paling tinggi untuk memperbaikinya.